اشتباهاتی که باعث آسیب و نقص لوله های برق میشود

در اینجا ما اشتباهات  رایجی را که در تاسیسات لوله برق یافت می شود به اشتراک میزاریم، از جمله آسیب فیزیکی، نصب نامناسب، سیم کشی نامناسب، استفاده از مواد نامناسب توضیح می دهیم. هر یک از اینها می تواند شرایط ناامنی ایجاد کند که خطر برق گرفتگی یا آتش سوزی را به همراه داشته باشند.

در این مطلب هم کانال های الکتریکی فلزی و هم محصولات لوله های الکتریکی پلاستیکی یا غیرفلزی را تشریح می کند و به سوالات اساسی در مورد نصب لوله برق پاسخ می دهد. لوله برق یک لوله فلزی یا پلاستیکی سفت یا انعطاف پذیر است که برای هدایت سیم های برق در یک ساختمان استفاده می شود.

عکس بالای صفحه که لوله سفت و سختی را نشان می‌دهد که برای رساندن سیم‌ها به یک پنل فرعی الکتریکی استفاده می‌شود.اشتباهات لوله های برق  سیم کشی الکتریکی که با بازرسی مورد تشخیص قرار میگیرد.

اگر بازرسی ما محدود و به بازرسی خارجی لوله برق باشد، ممکن است فوراً نتوانیم نقص و مشکل برقی سیم نامناسب یا سیم های زیاد در یک مجرا را ببنیم و تشخیص دهیم اما در اینجا مواردی وجود دارد که به راحتی قابل تشخیص هستند.

ما اغلب یک جعبه اتصال الکتریکی ایستاده را می بینیم که احتمالاً یک ظرف الکتریکی را در خود جای داده است که در اثر ضربه  خورد و شکسته شده است.

در حالی که لوله الکتریکی می تواند محافظت عالی برای سیم کشی برق ایجاد کند، لوله خمیده نیز در برابر ضربه آسیب پذیر است.به دنبال لوله خمیده، فرورفته، چین خورده، بریده شده یا شکسته باشید.

بیشتر بخوانید  لوله گالوانیزه برق

 

عکس تیم هم در سمت چپ نشان می‌دهد که چگونه به راحتی می‌توان یک پریز برقی که در فضای باز نصب شده است، لگد زد و شکست. این شرایط خطر بریدگی یا بریده شدن عایق سیم را افزایش می دهد که خطر برق گرفتگی را ایجاد می کند.

 

آیا لوله برق آسیب دیده باعث نشتی می شود؟

 

در جاهایی که از اتصالات نامناسب استفاده می‌شود یا مجرا آسیب دیده میبیند، نشتی به داخل لوله برق ممکن است رخ دهد.حتی لوله برق انعطاف پذیر، مانند آنچه در عکس سمت چپ نشان داده شده است، ممکن است در اثر ضربه یا کشیدن لوله آسیب ببیند. چنین خط لوله باز باعث ورود آب، اتصال کوتاه و شرایط ناامن می شود.

نرده فلزی مورد استفاده به عنوان لوله برق:

 

موادمناسب که باید برای لوله برق استفاده می‌شوند، فقط لوله‌هایی که تایید شده (NEC) و فهرست شده (UL، CSA) باید برای مسیریابی سیم‌های برق استفاده شوند.

در عکس بالا به اشتباه ازلوله‌های حصار فلزی برای راه‌اندازی سیم‌های برق استفاده شده است و خطر برق‌گرفتگی هر فردی که حصار را لمس کند به سادگی اتفاق میوفتد.

معایب لوله فولادی برق

_ استحكام پوشش:

پوششهاي گالوانيزه به علت داشتن ساختار واحد متالورژي كه كاملا مقاوم به تنش هاي مكانيكي ناشي از حمل و نقل و نصب و نيز آسيبهاي احتمالي در زمان عمليات مي باشد، از استحكام بيشتري نسبت به ديگر طرق برخوردار بوده البته كه اين پارامتر كاملا به شرايط محيطي وابسته بوده ومحيط هاي خاص مطمئنا تجويز مخصوص خود را طلب خواهند كرد.

بیشتر بخوانید  لوله گالوانیزه برق

_ حفاظت خودبخودي از قسمتهاي آسيب ديده :

در لوله هاي گالوانيزه، قسمتهاي آسيب ديده جزئي، از سطح يك لوله تشكيل داده شده اند كه در طي عمليات اين قسمتها به علت تشكيل يك پيل گالوانيكي، از پوشش روي استفاده کرده و از آسيب و خراش رسیدن به بخشهای جلو گیری میکند.

_ حفاظت كامل :

تمام قسمتهاي يك لوله به خصوص در بخشهاي اتصال دهنده كه احتمالا امكان وجود نقاط فرو رفته يا قسمتهاي برآمده وسطوح عريان بوده، كه آن قسمتها شانس پوشش دهي نداشته و از همين نوع حفاظت گالوانيكي برخوردار خواهند بود، در صورتي كه سايرپوششها توانايي برطرف نمودن اين مشكل را ندارند.

_ سهولت در بازرسي :

سطوح لوله ها با هر دو پوشش گالوانيزه و رنگ به راحتي با چشم غيرمسلح قابل وارسي وتشخيص مي باشند

_ مدت زمان نصب :

زماني كه لوله هايي با پوشش گالوانيزاسيون وارد سايت شده، به صورت مستقيم قابليت نصب را دارا مي باشند و مانند ساير لوله ها كه با ديگر انواع پوشش دهي مانند رنگ و يا پوششهاي غير اندود، نياز به آماده سازي اوليه سطوح نخواهند داشت.

مثلا براي يك پوشش رنگ چهار لايه حداقل به زماني در حدود يك هفته نياز مي باشد و اين در صورتي است كه شرايط جوي اين اجازه را بدهد، ولي لوله هاي گالوانيزه در بدو ورود به سايت و مستقل از شرايط جوي قابليت نصب را دارا مي باشند .

خوردگی داخلی:

اگرچه لایه روی محافظ روی سطح لوله های گالوانیزه می تواند برای مدت معینی از اکسیداسیون جلوگیری کند، اما این لوله ها به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض رطوبت، به ناچار دچار خوردگی می شوند. فرسایش روی اغلب از داخل به خارج از لوله ها اتفاق می افتد که مطمئناً جریان آب رامحدود می کند، بنابراین فشار آب را پایین می آورد و در نهایت می تواند منجر به نشت یا حتی لوله شکسته شود.

بیشتر بخوانید  لوله گالوانیزه برق

تغییر رنگ آب:

خورنده های لوله های فولادی گالوانیزه می توانند مواد و سرب را آزاد کرده و به داخل آب نشت کنند. این در نهایت می تواند منجر به تغییر رنگ و آلودگی آب شود. با مشاهده رنگ لوله ها می توانید این مسئله را تشخیص دهید.

 

معایب لوله گالوانیزه

  • جدار داخلی این لوله ها پس از مدتی رسوب می گیرد.
  • این لوله ها قابلیت شکل پذیری ندارند.
  • نصب و راه اندازی این لوله ها زمان بر می باشد.
  • لوله های گالوانیزه وزن زیادی دارند.
  • در صورتی که در روی کار و جلو دید نصب شوند، جلوه زیبایی نخواهند داشت.